З а да се диагностицира здравето на една компания, си струва да се разгледа представяне й на вътрешния пазар. Това е особено вярно за автомобилната индустрия, тъй като повечето производители имат силно присъствие в родините си, анализира ситуацията Фелипе Муноз за Motor1.com.
Причините за това са както икономически, така и културни: Потребителите на даден пазар обикновено считат местните марки за свой първи избор, което увеличава вероятността те действително да ги изберат. Американците купуват американско, французите купуват френско, а бразилците гравитират към марките, които са част от тяхната икономическа история от десетилетия. Дори в страни без собствена автомобилна индустрия, марките, които произвеждат там от поколения, се считат за „местни“. Примерите включват Бразилия (Fiat, Volkswagen, Chevrolet), Мексико (Nissan и Volkswagen), Южна Африка (Volkswagen и Ford) и Югоизточна Азия (Toyota, Honda, Mitsubishi).
Бързата глобализация и възходът на новите производители от Китай обаче забележимо променят този баланс. Домът вече не е сигурно убежище.
Случаят с Италия
Анализът използва данни от пет пазара и ключови местни марки с голям обем на продажбите. Резултатът: Fiat в Италия, Ford и Opel в Германия, Citroën във Франция и Chevrolet в Бразилия са загубили значителен пазарен дял през последните 15 години.
Може би най-драматичният спад се отнася до Fiat-Abarth в Италия. През 2010 г. регистрациите на марката представляват почти 23% от общия италиански пазар на леки автомобили. Пет години по-късно, през 2015 г., пазарният дял на Fiat пада под 21%; до 2020 г. той вече е 15%, а тази година комбинираният пазарен дял на Fiat и Abarth се свина до 9,6% през юни.
Някои от загубите могат да се обяснят с въвеждането на Jeep на пазара. В идеалния случай една допълнителна марка би трябвало да увеличи общия пазарен дял на групата, а не да отнема приходи от другите марки. За щастие на Fiat, ситуацията в Бразилия, най-големият ѝ пазар, е стабилна: от 23% през 2010 г., 21% са останали през първата половина на 2025 г.
Други също са силно засегнати
Други тревожни случаи са Opel и Ford в Германия. Пазарният дял на Opel е спаднал от 8% през 2010 г. до 4,4% тази година. Пазарният дял на Ford е спаднал с 3% през същия период, от 6,8% на 3,8%. За разлика от това, пазарният дял на конкурента му Volkswagen е спаднал само от 21% на 20,4%. Същото важи и за Citroën-DS във Франция. Голяма част от тези резултати могат да се обяснят с липсата на разбиране на пазарните тенденции и конкурентоспособността на някои японски, корейски и, по-скоро, китайски марки.